Časté močení může být součástí inkontinence

Jedná se o záležitost, o které se příliš nemluví. Lidé se za ni stydí, to ovšem neznamená, že jde o něco nenormálního. Potíže s nekontrolovatelným únikem moči trápí až dvě třetiny starších lidí. V mnoha případech s tím jde ovšem něco dělat a hlavně – vždy se s tím dá pohodlně žít.

Časté močení

O častém močení neboli tzv. polyurii lze hovořit ve chvíli, kdy denní objem moči přesáhne 3 litry. V takovém případě ještě nemusí jít o vážný problém. Časté močení může být způsobeno jen nadměrným pitím. Často ale trápí diabetiky, osoby užívající diuretika (močopudné léky) nebo muže se zvětšenou prostatou.

Příčinou nadměrného močení může být také konzumace nevhodných nápojů. Zejména jde o kávu, alkohol a ovocné šťávy, které dráždí močovou soustavu.

Vhodné je moč nezadržovat. Můžete si například vytyčit cíl, že budete chodit na toaletu jednou za půl hodiny, hodinu nebo dvě. Výjimkou je samozřejmě nachlazení.

Časté močení u dětí

Nejen starší lidé mají potíže s častým močením. Pomočování se může objevit i u dětí ve vyšším věku. Na vině je často stres. Spouštěčem mohou být nedobré studijní výsledky či šikana. V takovém případě je třeba řešit danou situaci návštěvou psychologa.

Časté močení u žen

U dospělých žen může být rizikovým obdobím těhotenství či čas krátce po porodu, kdy jsou svaly velmi uvolněné. Každý, kdo má problémy s častým únikem moči, by měl posilovat svaly pánevního dna.

Časté močení v těhotenství

Časté močení v těhotenství je kapitola sama pro sebe. V tomto stavu zadržuje tělo těhotné ženy mnohem více tekutin a ledviny pracují za dva. Ve třetím trimestru, kdy plod sestoupí do děložního kanálu, vznikne tlak na močový měchýř, který neudrží vyšší objem tekutiny.

Přečtěte si víc o častém močení v těhotenství.

Polakisurie

Polakisurie označuje stav, kdy pociťujete neustálou potřebu močit, ovšem při návštěvě toalety vyčůráte jen malé množství moči.

Polakisurie je nejčastějším příznakem zánětu močových cest.

Inkontinence

Časté močení není inkontinence, ovšem může být její součástí. S postupujícím věkem tělo ochabuje a svalstvo už není tak pevné. Netýká se to ovšem jen bicepsů, tricepsů, lýtkových svalů, ale i těch hluboko uložených, konkrétně svalů pánevního dna. Zejména u žen toto svalstvo atrofuje během těhotenství, po porodu nebo v průběhu menopauzy. U mužů je pak rizikovým faktorem operace prostaty.

V momentě, kdy svaly pánevního dna ochabnou natolik, že místo častého močení začnete pociťovat samovolné úniky moči, jde o stresovou inkontinenci.

Jak bojovat s neustálou potřebou močit?

Pokud je časté močení spojené se stresovou inkontinencí, je třeba trénovat svalstvo pánevního dna. Naučte se, jak stahovat a uvolňovat Kegelovy svaly. Postupně si je vycvičíte tak, že vám nebude moč unikat samovolně a ani nebudete mít tak časté nutkání chodit na záchod.

Posilovat svaly pánevního dna je vhodné v každém věku, od mládí přes střední věk až po tzv. podzim života. Pokud už vás ale inkontinence trápí, během cvičení můžete ze začátku pocítit samovolné úniky moči. V takovém případě je vhodné sáhnout po spolehlivých inkontinenčních pomůckách, které vás ochrání nejen během posilování, ale i v každodenním životě. Nemáte s nimi zatím zkušenost? Vyzkoušejte vzorek zdarma.  

Přečtěte si také: