Proč je potřeba mít pánevní dno v perfektní kondici?

Správně fungující pánevní dno obstarává řadu životních funkcí – přímo ovlivňuje činnost močových cest, dále se podílí na fungování opěrného systému a umožňuje chůzi. Proto může být jeho oslabení příčinou zdravotních potíží.

Co je pánevní dno?

Řeč je o skupině tkání zahrnující svaly, vazy atd., které jsou pevnou a zároveň pružnou oporou pro pánevní orgány:

  • močový měchýř a trubici, 
  • dělohu,
  • konečník. 

Svaly pánevního dna jsou pomyslným svěračem, jenž se stará o to, aby nedocházelo k nežádoucímu úniku moči a stolice

Jaké potíže mohou způsobit ochablé svaly pánevního dna?

Ochablé svaly pánevního dna jsou nejčastější příčinou inkontinence. Může dojít rovněž k nekontrolovatelným únikům stolice a větrů, k potížím s menstruací a otěhotněním, vznikají sexuální poruchy.

Tip: Pokud už vás potíže se samovolnými úniky moči trápí, rychlou pomoc vám poskytnou spolehlivé inkontinenční pomůcky.

Jaké jsou příznaky povoleného pánevního dna?

Oslabené svaly pánevního dna se mohou projevit bolestí pánve a zad nebo nepříjemným, až bolestivým pocitem při pohlavním styku. Hlavními příznaky jsou ale zdravotní potíže – inkontinence a rektokéla.

Jak posílit pánevní dno?

Stejně jako jiné svaly i svalstvo pánevního dna je třeba pravidelně posilovat. Přímo na tuto oblast jsou zaměřeny tzv. Kegelovy cviky, které fungují jako posilovač pánevního dna. Jsou účinnou prevencí, ale také dokážou pomoci s již rozvinutou inkontinencí a dalšími jmenovanými zdravotními problémy. Tento druh cvičení se doporučuje obzvláště těhotným ženám a matkám čerstvě po porodu. Jinak je může provádět kdokoliv. Nejde o nijak fyzicky náročné cvičení.

Kegelovy cviky na posílení pánevního dna

Víte o tom, že díky Kegelovým cvikům až 70 % lidí pociťuje zlepšení svého stavu? Jak tedy na ně? V prvé řadě je třeba si uvědomit, kde se svaly pánevního dna nacházejí. U žen jsou mezi stydkou kostí a páteří, kde podpírají močový měchýř. Mužům obklopují prostatu a stydkou kost.

Pro maximální účinnost je nutné Kegelovy cviky pravidelně opakovat v průběhu celého dne. Před cvičením vyprázdněte močový měchýř, aby vás při cvicích netlačil. Cvičit začněte vleže na zádech, princip spočívá ve stahování (po dobu 2 vteřin) a následném povolování svalů pánevního dna (po dobu 10 vteřin). Dobu stažení můžete postupně prodloužit až na 10 vteřin. Při cvičení nezatínejte stehna, hýždě ani břišní svaly, nezadržujte dech.

Na co si dát pozor při cvičení Kegelových cviků

Při provádění Kegelových cviků je nutné, abyste si byli na 100 % jisti, že procvičujete skutečně pouze to svalstvo, které je potřeba. Proveďte jednoduchou zkoušku na toaletě, kde se pokusíte zastavit proud moči. O to se postarají svaly pánevního dna. Během močení tuto činnost již ale neprovádějte. Mohlo by dojít k narušení funkce vyprazdňovacího reflexu.

Přečtěte si podrobný návod, jak cvičit Kegelovy cviky, a udržujte své svaly pánevního dna v perfektní kondici.