Zdá se, že se nacházíte v <country>

Přejděte na své místní stránky TENA a získejte informace platné pro váš trh.

Svaly pánevního dna

Proč potřebujeme mít svaly pánevního dna v perfektní kondici?

Málokdo ví, že správně fungující pánevní dno obstarává řadu životních funkcí. V prvé řadě přímo ovlivňuje činnost močových cest, dále se podílí na fungování opěrného systému a umožňuje nám chůzi. Proto je o něj třeba dobře pečovat, neboť jeho oslabení je příčinou řady zdravotních potíží.


Co je pánevní dno?

Řeč je o skupině tkání zahrnujících svaly, vazy atd., které jsou pevnou a zároveň pružnou oporou pro pánevní orgány. Mezi ně řadíme močový měchýř a trubici, dělohu a konečník. Jsou pomyslným svěračem, jenž se stará o to, aby nedocházelo k nedobrovolnému úniku moči a stolice. Pánevní dno hraje významnou roli během porodu. Zadáte-li si ve vyhledávači svaly pánevního dna anatomie, zobrazí se vám řada obrázků, díky nimž získáte konkrétní představu, jak tento důmyslný systém vypadá a funguje.


Jaké potíže hrozí při jeho ochabnutí?

Ochablé svaly pánevního dna jsou nejčastější příčinou inkontinence. Může rovněž dojít k nekontrolovatelným únikům stolice a větrů, k potížím s menstruací a otěhotněním, vznikají sexuální poruchy. Jak se ochablé svaly pánve projevují? Bolí vás často nevysvětlitelně záda? To o sobě dávají ochablé svaly vědět.


Cvičení jako prevence

Stejně jako jiné svaly je třeba svalstvo pánevního dna pravidelně posilovat. Přímo na tuto oblast jsou zaměřeny tzv. Kegelovy cviky, který jsou nejen vhodnou prevencí, nýbrž také dokáží pomoci s inkontinencí a dalšími jmenovanými zdravotními problémy. Tento druh cvičení se doporučuje obzvláště těhotným ženám a matkám čerstvě po porodu. Jinak je může provádět kdokoliv, neboť se nejedná o nijak fyzicky náročné cvičení.


Kegelovy cviky na posílení pánevního dna

Víte o tom, že díky nim až 70 % lidí pociťuje zlepšení současného stavu? Jak tedy na ně? V prvé řadě je třeba si uvědomit, kde se nacházejí. U žen jsou umístěny mezi stydkou kostí a páteří, podepírají močový měchýř. Mužům obklopují prostatu a stydkou kost. Je důležité zdůraznit, že ačkoliv jsou Kegelovy cviky nenáročné, je třeba dbát na jejich pravidelné opakování v průběhu dne. Před cvičením vyprázdněte močový měchýř, aby vás při cvicích bolestivě netlačil. Cvičit začněte vleže na zádech, princip spočívá ve stahování po dobu 2 s a povolování svalů pánevního dna po dobu 10 s. Čas stažení můžete postupně prodloužit až na 10 vteřin. Při cvičení nezatínejte stehna, hýždě a břišní svaly, nezadržujte dech.


Na co si dát pozor

Při provádění Kegelových cviků je nutné si být 100% jistí, že procvičujete skutečně pouze to svalstvo, které je potřeba. Proveďte jednoduchou zkoušku na toaletě, kde se pokusíte zastavit proud moči. O to se postarají svaly pánevního dna. Během močení ale již tuto činnost neprovádějte. Mohlo by dojít k narušení funkce vyprazdňovacího reflexu.