Váš výběr produktů by měl vycházet z individuálních potřeb vašich klientů. Výběr správného typu produktu nejen zlepší kvalitu života vašich klientů, ale sníží také vaši pracovní zátěž.
Naše těla se během života mění, a to může ovlivnit naši schopnost zachovat si kontinenci. Chození na toaletu zachovává důstojnost a nezávislost vašich klientů, což zvyšuje kvalitu jejich života. Výsledkem je také menší množství odpadu, což je udržitelnější a lepší pro životní prostředí. Tady najdete několik návodů, které mohou pomoci pečovatelům usnadnit asistenci s využíváním toalety a předcházet inkontinenci u vašich klientů.
Nechávat dveře na toaletu otevřené a světla rozsvícená
Usnadněte klientům nalezení toalety v noci. Vyzkoušejte světelné senzory pohybu, které se automaticky zapnou při vstupu (oranžově zbarvená světla minimalizují rušení spánku světlem).
Označit toalety, světelné vypínače a prkýnka na toaletách kontrastními barvami
Zajistěte, aby dveře toalety byly dobře viditelné, a vypínač světla na toaletě řádně označený. S viditelností a polohováním může pomoci také barevné a kontrastní záchodové prkénko, vyvýšená toaletní židle nebo madla.
Věnovat zvláštní pozornost příznakům, že osoba potřebuje na toaletu.
To je důležité zejména při péči o osoby s jakoukoli kognitivní poruchou, protože nemusí být schopny vyhodnotit signály přicházející z močového měchýře a střev. Také je možné, že neví, co dělat, když potřebují vykonat potřebu.
Zajistit klientům takové oblečení, které půjde snadno oblékat a vysvlékat
Klienti z řad seniorů mohou mít zhoršenou pohyblivost a obratnost. Nehodám lze předejít praktickým oblečením, které se snadno obléká a svléká. Pokud je potřeba použít inkontinenční pomůcku, kalhotky představují dobrou volbu při usnadnění používání toalet a zachování nezávislosti.
Udržovat toalety čisté, uklizené a bezpečné
Zajistěte, aby byly toalety udržovány v čistotě, hygienické potřeby byly v dosahu a aby osoba mohla v případě potřeby snadno přivolat pomoc.
Chválit klienty a zachovat si pozitivní přístup
To je velmi důležité pro úspěšnost asistence s využíváním toalety, protože pro dané osoby může být obtížné přijmout fakt, že potřebují pomoc s osobní péčí. Podporujte důstojnost tím, že poskytujete dostatek soukromí, a komunikujete tak, aby se osoba cítila komfortně a udržela si kontrolu nad situací i svou osobní hodnotu.
Vynechat naplánovanou návštěvu toalety
Když vynecháte naplánovanou návštěvu toalety, zvyšujete riziko, že se dotyčné osobě stane s tím související nehoda. To může ovlivnit jejich pocit důstojnosti a sebevědomí. Pokud k nehodě dojde, stačí říct něco uklidňujícího, například „to se může stát každému, pomůžu vám.“
S používáním toalet pomáhat pouze ve stanovených časech
Pravidelný rozvrh je užitečný, ale také byste si měli zachovat flexibilitu a zajistit, aby v případě potřeby byla dostupná asistence. Průběžně sledujte signály, že se může objevit potřeba použít toaletu i v průběhu dne. Většina lidí potřebuje využít toaletu 4–8krát během dne a někdy také v noci, zejména, pokud jsou starší 60 let. Průměrný plán chození na toaletu zahrnuje návštěvy po probuzení ráno, po snídani, kolem oběda, odpoledne, večer a před spaním.
Nahrazovat používání toalet inkontinenčními pomůckami
Vložka by nikdy neměla nahrazovat návštěvu toalety. Neustále klienty povzbuzujte a pomáhejte jim na toaletu, kdykoli to potřebují. Pokud potřebují inkontinenční pomůcky, individuálně vyberte vhodný typ pomůcky správné velikosti a úrovni savosti. Také se ujistěte, že pomůcka dobře a bezpečně drží, aby nebyla nepohodlná a neodírala pokožku a také, aby neprotékala.
Auditovala Josefine Grandin, okresní zdravotní sestra, odbornice na léčbu močových cest, 28.9.2022
TENA je se svými 50 lety zkušeností světovým lídrem v oblasti péče o kontinenci a osobní hygieny. Nabízí výrobky a služby pro jednotlivce i instituce působící v oblasti zdravotní péče v 90 zemích.
Zavázali jsme se k vývoji produktů a služeb, které minimalizují dopad inkontinence na každodenní životy lidí.
TENA nabízí výrobky a řešení pro širokou škálu lidí. Na našich dalších stránkách TENA jste vždy vítáni.