3 tabu pro muže s inkontinencí

Ani jako muži nejsme zbaveni tak nepříjemného problému, jakým je inkontinence – tedy únik moči. Není vůbec nadsázkou, že zejména seniorský věk nás „vrací do plenek“. Zbavit se jí nebo ji dostat na únosnou mez znamená změnit životní styl a aktivně se jí postavit. Jak na to?

Výskyt inkontinence, tedy samovolného úniku moči, není zdaleka pouze problémem žen. O něm se však mluví častěji a díky tomu existuje více osvěty, jak je možné problém řešit. U mužů je samovolný únik moči snad ještě větším tabu, Navíc chybí informace, jak se mu postavit. Zatímco řadu problémů umí moderní medicína vyřešit medikamenty a operativními zákroky, zbavit se inkontinence znamená rovněž iniciativně se zapojit do boje.

Inkontinence postihuje třetinu seniorů

Jako problém se objevuje zejména ve věku nad 65 let. Ale někdy i dříve. To je pak u mužů obvykle následkem pooperačních stavů po operacích prostaty, ale častou příčinou je rovněž obezita.

Nechtěný únik moči u mužů má obvykle dvě podoby

Stresová inkontinence

Tento typ inkontinence se objevuje zejména při kašli, kýchnutí, zvednutí těžšího břemena či při ohnutí se. Výskyt je běžný též při sportovních aktivitách. Inkontinentní pacient často absolvoval operaci nezhoubného nádoru prostaty.

Urgentní inkontinence

Muži trpící urgentní inkontinencí jsou často muži s onemocněním prostaty, diabetem, onemocněním nervové soustavy (roztroušená skleróza, demence, onemocnění cév po mozkové příhodě, Alzheimerova choroba apod.). Jako dočasná se vyskytuje též v důsledku močové infekce s tím, že setrvává po určitou dobu i po vyléčení akutního zánětu.

TIP: Pro pacienty s dočasnou i trvalou inkontinencí, ať již jde o tu stresovou nebo urgentní, je připravena naše řada inkontinenčních pomůcek pro muže TENA Men.

Jak se co nejrychleji vrátit do života bez inkontinence?

Léčba inkontinence u mužů spočívá rovněž ve změně životních návyků. Díky nim se inkontinence mnohdy upraví i bez dalších invazivních či medikamentózních řešení. Na co se zaměřit?

Omezte pití kávy i sycených nápojů

Káva má dráždivé účinky na močový měchýř. Dráždivým činitelem je kofein, takže bezkofeinová káva neškodí. Škodit mohou naopak další zdroje kofeinu, jako je například guarana. Problematické jsou i čaje (zelený a černý), energetické nápoje a hořká čokoláda. Avšak pozor na pitný režim. Dostatek tekutin je při inkontinenci důležitý a mnoho pacientů se dopouští chyby, kdy se snaží úniku moči zamezit omezením tekutin. Tekutiny však musí být vhodné – především čistá voda či ovocné a bylinné čaje (bez dráždivých účinků na močový trakt). Pozor na sycené nápoje! Ani ty nejsou při inkontinenci vhodné.

Zhubněte

Obezita je sama o sobě příčinou inkontinence. Tuková tkáň tlačí na močový měchýř, zvýšená tělesná hmotnost vede k oslabování pánevního dna. Hlídejte si nejen BMI, ale i správný obvod pasu. Zejména u mužů je právě on tím správným měřítkem obezity. Nezávisle na výšce by obvod pasu u mužů neměl překročit 94 cm. Pozor, pas se neměří přes pupek, ale v polovině vzdálenosti mezi posledním spodním žebrem a horní hranou lopatky kyčelního kloubu. Pro muže je extrémně rizikový obvod pasu nad 102 cm. Jak zhubnout? Pořád platí dvě základní pravidla: zdravější strava a pohyb.

TIP: Nevíte, jak začít hubnout při obezitě? Rozhodně nezačínejte s dietami bez odborné rady. Váš urolog vás může objednat na dietologii, kde vám s problémem poradí. 

Nevyhýbejte se pohybu a cvičte správné cviky

Třetím tabu v seznamu je absence pohybu. Inkontinentní pacienti obvykle pohyb omezí, protože právě při něm dochází k „nehodám“, tedy k úniku moči. Chybějící pohyb však problém jenom zhorší a nezlepší. Vyhněte se dlouhodobému sezení. Vždy se nejpozději po půl hodině projděte a zacvičte si – i v práci. Sportujte jako doposud, nebo dokonce více. Omezte dočasně pouze silové sporty, třeba zvedání těžkých břemen při vzpírání. Sport je způsobem, jak předcházet obezitě. Ta je přitom často příčinou inkontinence. Proti nehodám s únikem moči při sportu používejte správné inkontinenční pomůcky pro muže. Jsou nenápadné a zamezují protečení moči i zápachu. Začněte navíc cvičit správné cviky na posílení svalů pánevního dna. Poradí vám s nimi urolog. Nejsou určeny jenom ženám. Pravidelné cvičení pánevního dna vede k radikálnímu a trvalému zlepšení stavu, či dokonce k úplnému vymizení potíží.