Zdá se, že se nacházíte v <country>

Přejděte na své místní stránky TENA a získejte informace platné pro váš trh.

Sport a inkontinence

Jak může sport ovlivnit inkontinenci?

Inkontinence neboli nechtěný únik moči je velmi nepříjemným, ovšem ne neřešitelným problémem. Kde hledat příčinu a jak efektivně dosáhnout zlepšení těchto obtíží? Řešení najdete též ve sportovních aktivitách.


Co je to inkontinence?

Jak bylo zmíněno výše, jedná se o nedobrovolný únik moči, jenž může mít řadu příčin. Prvním typem je stresová inkontinence, jejímž důvodem je zvýšený tlak na močový měchýř. K němu může dojít fyzickou námahou, zakašláním, kýchnutím či nezadržitelným smíchem. V těchto případech dojde pouze k malému úniku moči, jenž souvisí s oslabenými svaly pánevního dna. Faktory, které stresovou inkontinenci výrazně zhoršují, jsou těhotenství, porod, zácpa, obezita atd.


Náhlá potřeba močení

Tak by se dala označit urgentní inkontinence, při níž dochází k malým a častým únikům moči, nebo dokonce k celému vyprázdnění močového měchýře. Pacienti postižení touto nemocí chodí na toaletu 4-8× častěji, než je obvyklé. Urgentní inkontinence jim způsobuje potíže i během spánku, kdy potřebují močit vícekrát za noc. Příčinou jsou zpravidla fyziologické potíže, infekce, nadměrný příjem tekutin.


Kdy se inkontinence může ještě objevit?

Je to například při neschopnosti vyprázdnění močového měchýře, který se postupně zaplňuje zbytkovou močí. Dalším důvodem je oslabené či přetížené svalstvo, hyperaktivita nebo nízká pružnost močového měchýře. Častými faktory způsobujícími inkontinenci jsou rovněž neurologické potíže, kvůli nimž mozek a močový měchýř spolu nekomunikují. V neposlední řadě je to stárnutí organismu, Parkinsonova choroba, demence a roztroušená skleróza, kdy se inkontinence objevuje.


Naučte se vhodné cviky

Jak řešit inkontinenci? Jednou z možností jsou pleny pro dospělé, které jsou nejschůdnější cestou při stařeckém pomočování. Pokud máte rádi sport a inkontinence vás též trápí, zamyslete se, zda vaše inkontinenční potíže nezpůsobuje nesprávná pohybová aktivita. Vyhněte se zvedání těžkých předmětů, skákání a rychlému běhu. Dejte přednost cvikům posilujícím pánevní dno. Tzv. Kegelovy cviky spočívají v rytmickém zatínání a uvolňování svalstva v okolí močového měchýře. S tímto cvičením se doporučuje začít již v raném věku, kdy vás ještě žádné potíže netrápí. Stejnou službu prokáží Pilates nebo jóga.


Kdy neotálet a jít k lékaři?

Je to v případě zánětu močového měchýře. Pociťujete potřebu na močení, a přesto vyprodukujete velmi malé množství moči doprovázené řezavou bolestí. Mezi další příznaky patří bolest v podbřišku a zakalená moč. S největší pravděpodobností jste se nakazili bakterií Escherichia coli. Tento zánět je možné léčit urologickým čajem či preparáty s výtažkem z brusinky. Při přetrvávajících potížích vám lékař předepíše antibiotika. Prevencí je dostatečný pitný režim, správná hygiena a eliminace prochladnutí močových cest.