Snaha o změnu

Essity a NHS spojily síly, aby prokázaly výhody péče zaměřené na člověka
Profesionální pečovatelka pomáhá klientovi domova pro seniory zapnout knoflíky na košili. Profesionální pečovatelka pomáhá klientovi domova pro seniory zapnout knoflíky na košili.

Každý z nás je jedinečný. Každý z nás má svá vlastní přání a potřeby. A každý z nás má jiné tělesné proporce. Proč je tedy v případě inkontinence tak obtížné, aby lidé byli vnímáni a léčeni individuálně?

Změna se neuskuteční ze dne na den

TENA se již celá léta snaží propagovat a prokázat výhody přístupu k péči o kontinenci, který je zaměřen na člověka jako jednotlivce. Důvod je prostý: péče zaměřená na člověka je přínosem pro všechny. Ale když jsou přínosy tak jasné, proč takto nefunguje každé pečovatelské zařízení?

Inu, skutečná změna se málokdy odehraje ze dne na den. Lidé chtějí vidět důkazy a musí být připraveni jednat. Díky nedávné studii, kterou realizovala společnost Essity ve spolupráci s britskou Národní zdravotní službou (National Health Service, NHS), nyní vidí důkazy více lidí než kdykoli předtím. A důkazy, které tato studie přinesla, byly ohromující – lepší péče, menší pracovní zátěž a ohromná úspora nákladů ve výši přibližně 500 milionů liber. Osmitýdenní studie probíhala v jednom z trustů NHS v Anglii. Zaměřovala se na vliv na péči o kontinenci, když byly absorpční pomůcky vybírány na základě individuálních potřeb, a nikoli na základě ceny za jednotku.

Lepší péče, menší pracovní zátěž a úspora přibližně £500 milionů.

Jednou z hnacích sil studie byl Richard Maddison, manažer pro veřejné záležitosti, přístup na trh a strategické zdraví ve společnosti Essity. Richardovým hlavním úkolem je ovlivňovat pracovníky s rozhodovací pravomocí a přesvědčovat je, aby se na veřejné zakázky dívali z hlediska dlouhodobé hodnoty a úspor v rámci celého systému.

Pochopení budoucích problémů

Než začal pracovat pro společnost Essity, pracoval Richard pro NHS, kde měl mimo jiné na starosti nákup. Když nastoupil do společnosti Essity, začal pracovat v oblasti péče o kontinenci, takže skutečně rozumí problémům, se kterými se potýkají jak pracovníci s rozhodovací pravomocí, tak pečovatelé. Richard navíc lépe pochopil každodenní problémy spojené s inkontinencí, když se jeho profesní život začal prolínat s osobním. 

„Staral jsem se o své prarodiče a jezdil jsem za nimi třikrát týdně. Když pak byl vyhlášen první lockdown, babička si mě vzala stranou a požádala mě, abych jí koupil inkontinenční vložky. To bylo poprvé, kdy jsme se dozvěděli, že má nějaké problémy. Od té doby jsem se stal jejím pečovatelem.“ 

Péče o babičku Richardovi nejen umožnila nahlédnout do každodenních problémů života s inkontinencí, ale dala mu také chuť věci změnit.

„Na začátku studie měla pouze 2 % osob v rámci svého plánu péče samostatné používání toalety. Na konci studie se tento počet zvýšil na 20 %.“

Richard Maddison, Essity UK

Richard Maddison, manažer pro veřejné záležitosti, přístup na trh a strategické zdraví ve společnosti Essity.
. Richard Maddison, manažer pro veřejné záležitosti, přístup na trh a strategické zdraví ve společnosti Essity.

„Na začátku studie měla pouze 2 % osob v rámci svého plánu péče samostatné používání toalety. Na konci studie se tento počet zvýšil na 20 %.“

Richard Maddison, Essity UK

Správné využívání správných informací

Když došlo na studii, manažeři trustu NHS měli velký zájem udělat něco, co by klientům skutečně pomohlo. Klíčem k tomu bylo shromáždění správných informací a jejich správné použití. Richard a jeho tým začali vytvářet profily potřeb péče, kde byl každý klient profilován na základě jeho individuálních potřeb a zařazen do kategorie – od nezávislých a mobilních klientů až po zcela závislé. Vyškolili také pečovatele trustu, aby o každém klientovi shromažďovali správné informace, včetně počtu úniků a výměn pomůcek, úrovně absorpce a dalších údajů.

Po jednom týdnu byly údaje ve spolupráci s jedním z interních specialistů na kontinenci v trustu NHS přezkoumány. Za podpory společnosti Essity pak tento specialista na kontinenci rozhodl, jaký typ pomůcky nebo úroveň absorpce je pro každého klienta nejvhodnější. Po provedení potřebných změn byly znovu shromážděny veškeré informace a porovnány s předchozími údaji. Zlepšení bylo okamžité a pro všechny jasně viditelné.

„86 % klientů používalo zpočátku tradiční dvoudílné absorpční pomůcky. Po vyhodnocení se tento podíl snížil na 18 % a více klientů začalo používat kalhotky nebo pomůcky s pásem,” vysvětluje Richard. „To ukázalo, že dvoudílné výrobky zjevně nebyly vhodné pro všechny.“ A nezměnil se jen typ ochrany, ale také počet používaných pomůcek a výhody, které přinášely.

Spolehlivost, radost a méně starostí

Studie byla velkým úspěchem a její výsledky byly popsány ve stovkách publikací. Richardovi však udělal největší radost jeden z klientů samotných.

„Po studii mi jeden z klientů řekl: „Cítím se teď mnohem bezpečněji než předtím. Jsem šťastnější a nemusím se bát úniku.“ Když stárnete, neměli byste si dělat starosti. Slyšet od tohoto člověka, že je šťastný a nemusí se bát, pro mě znamenalo opravdu hodně.“

Ještě je před námi dlouhá cesta, než přesvědčíme lidi, aby vnímali péči o kontinenci jako péči zaměřenou na člověka, a ne jako náklad. Ale díky dalším studiím, shromažďování a porovnávání údajů a díky odhodlání a nadšení lidí, jako jsou Richard a jeho kolegové z Essity, se věci skutečně mohou změnit.

Literatura a zdroje:

  1. Poskytnuto NHS

Přečtěte si související články