Zdá se, že se nacházíte v <country>

Přejděte na své místní stránky TENA a získejte informace platné pro váš trh.

Cvičení na pánevní dno pro muže


Být aktivní i s únikem moči

Cvičení na pánevní dno pro muže

Inkontinence se může na první pohled jevit jako ojedinělý problém, který není příliš častý, ale opak je pravdou. Pouze se o tom tolik nemluví, protože je to zkrátka velmi osobní věc, kterou pravděpodobně nebudete rozebírat na obědě s přáteli.

Téma inkontinence má společnost tendenci stereotypizovat. Většina lidí si stále myslí, že se jedná o ženskou záležitost a v případě mužů je to tak trochu tabu. Různé formy inkontinence ale postihují stejně tak ženy jako muže.

Mužskou populaci častěji trápí v pokročilejším věku, ale ani mladým mužům se zcela nevyhýbá. Některé studie udávají, že ztráta kontroly nad močovým měchýřem se vyskytuje až u 4,5 % mužů starších 20 let a s věkem narůstá. Populaci mužů nad 75 let už postihnuje až v 16 %.[1]Rozhodně v tom tedy nejste sami a určitě se nemáte za co stydět.

Příčinou nechtěného úniku moči jsou nejčastěji ochabnutí svěrače močové trubice nebo oslabení svalů pánevního dna. Ani jeden případ ale není nevyhnutelá součást života.



[1]Markland AD, Goode PS, Redden DT, Borrud LG, Burgio KL (2010) Prevalence  of urinary incontinence in men: results from the national health and nutrition examination survey. J Urol, 184 (3): 1022–7. doi:10.1016/j.juro.2010.05.025



Svaly pánevního dna u mužů

Pánevní dno tvoří skupina svalů. Ačkoliv si jejich existenci ani neuvědomujeme, je to jeden z nejdůležitějších svalových systémů v našem těle. Svaly pánevního dna tvoří podporu pro močové ústrojí, konečník a střeva. Ve chvíli, kdy správně nefungují, objevují se problémy s únikem moči nebo stolice. Ve spolupráci s břišními a zádovými svaly podporují páteř.

Svaly pánevního dna jsou také důležité pro podporu sexuálních funkcí u můžu i žen. U mužů podporuje erektilní funkci a ejakulaci. U žen může možnost vědomého ovládání pánevního dna přispívat k intenzivnějším pocitům.


Příčiny ochablého pánevního dna


  • Chronický kašel

  • Sedavé zaměstnání

  • Zvedání těžkých věcí, včetně činek a kotoučů v tělocvičně

  • Obezita

  • Pokročilejší věk

  • Časté zácpy


Cvičení na posílení pánevního dna

Způsobů jak efektivně posilovat pánevní dno je několik a žádný z nich není náročný na čas ani speciální vybavení. Jedinou obtíží může být rozpoznat svaly, které máte správně zapojovat, a které chcete posílit.

Nejjednodušší způsob, jak to udělat, je stáhnout a povolit svěrací svaly. Je to skoro stejný pohyb svalů jako v situaci, kdy chcete zadržet moč. Pokud zapojujete správné svaly, měli byste cítit, že se vám pohnulo svalstvo pod pánví nahoru.

Ve chvíli, kdy používáte správné svaly už můžete přejít k samotnému cvičení. Zkuste aktivovat svaly pánevního dna a v tomto stažení vydržte několik vteřin. Poté na chvíli povolte a cviky opakujte. Můžete střídat cviky v sedě, v leže i ve stoje.

Vytvořte si série, které budou vyhovovat vašemu zdravotnímu stavu a fyzické kondici a hlavně se snažte je pravidelně každý den cvičit. Udělejte ze cvičení součást vaší denní rutiny a nepřestávejte ani ve chvíli, kdy se váš stav začne lepšit. Cvičte i preventivně.